Proses pembelajaran tidak hanya melibatkan belajar tapi juga
mengajar dan berkomunikasi untuk mengesahkan bahawa maklumat dan pendirian yang
dipegang selama ini adalah benar dan mantap sehingga boleh menyerlah sebagai
seorang yang berilmu dan khususnya dalam profresion yang diceburi. Oleh yang
demikian maklumat yang ada dikembangkan sehingga mampu bertindak menghasilkan
pelbagai produk yang berguna untuk dimanfaatkan oleh diri dan orang lain.
2.1.Penetapan Matlmat dan Akademik
Penetapan matlamat diri dan akedamik boleh dilakukan dengan
menggunakan panduan SMART untuk membantu individu menetapkan matlamat diri dan
akademik sepanjang hayat.
S--T Specific
M-measureable
A-Attainable
R-Realistic
T- Timely
S---Specifk bermaksud seseorang individu perlu menetapkan
matlamat yang spesifik dengan menjawab kesemua soalan siapa, apa, di mana,
bila, bagaimana, kenapa.
M---Matlamat yang ditetapkan mesti boleh diukur .
A--- Pencapaian yang realistik iaitu boleh diperoleh oleh
diri individu berkenaan
R--- Matlamat yang realistik iaitu boleh dicapai mengikut
proses berperingkat-peringkat
T--- Matlamat yang diketahui boleh dicapai secara
berperingkat-peringkat dan dengan usaha yang berterusan.
2.2.Pengurusan Masa
Pengurusan masa mempunyai prinsip latihan, kemahiran, alatam
dan sistem yang digunakan untuk membantu menyelesaikan masalah. Berikut adalah
langkah pengurusan masa yang berkesan.
1) Tetapkan Matlamat dan strategi
Pastikan apa matlamat kita dalam jangka sama panjang dan
pendek. Dengan merancang matlamat tersebut, kita akan tahu apa perlu dicapai
dan mengapa perlu kita capai matlamat tersebut bagi memudahkan kita membuat
keputusan perkara penting yang perlu diselesaikan.
2) Fokus matlamat .
Kita akan memberi lebih tumpuan dalam melakukan kerja
sekiranya kita fokus kepada sesuatu kerja. Buat sesuatu kerja dengan memastikan
kerja tersebut merupakan perkara yang utama perlu diselesaikan.
3) Buat Jadual masa.
Bukankah mudah bagi kita untuk merancang kerja yang perlu
dilakukan? Set tempoh masa untuk menyelesaikan kerja kerana ini akan
mengurangkan rasa risau kerana merasa tidak mencukupi masa.
4) Utamakan matlamat asal
Jangan lakukan sesuatu tugas lain sebelum menyelesaikan
tugas yang kita sedang lakukan. Sentiasa periksa jadual sebelum memulakan tugas
yang baru. Bilakah tugas yang sedang dilakukan itu boleh selesai? Ini akan
memastikan tugas yang sedang dibuat akan mencapai matlamat yang berkualiti.
5) Mewujudkan sistem pemfailan
Apabila kita telah merancang sesuatu matlamat penting untuk
kita mewujudkan sistem dalam pengurusan masa. Salah satu sistem yang boleh kita
wujudkan adalah sistem pemfailan yang teratur, pengurusan maklumat dan
komunikasi.
6) Realiti Pengurusan masa kita
Sentiasa renung kembali kepada pencapaian yang kita buat.
Sama ada kita melakukan dengan berkualiti atau sebaliknya. Bahagi-bahagikan
matlamat yang dicapai dengan matlamat yang belum dicapai boleh memudahkan kita
menentukan matlamat mana yang lebih penting.
7) Kerjasama
Apabila melakukan sesuatu projek atau kerja adalah lebih
cepat terhasil apabila bekerjasama dengan kumpulan kerja kerana akan lebih
menjimatkan masa, boleh memberi motivasi diri, meningkatkan keyakinan dan boleh
mengembangkan kemahiran masing-masing
8) Pencapaian Lalu
Lihat kembali pencapaian kejayaan kita yang lalu dalam
sesuatu kerja. Gunakan teknik ini dengan memperkembangkan lagi fokus dalam
matlamat yang perlu kita capai. Bayangkan kita kerja hari ini kerana kita perlu
bercuti pada esok hari.
9) Kehidupan harian
Rancang jadual aktiviti harian juga amat penting kerana
kehidupan kita ini adalah bersama-sama keluarga dan rakan-rakan. Pengurusan
masa adalah pengurusan kehidupan harian kita.
10)Selesaikan tugas hari ini
Cuba selesaikan tugas pada hari ini. Jangan bertangguh.
Dengan menyelesaikan tugas pada hari ini kita dapat merancang tugas esok pula.
Sebelum meninggalkan tempat kerja, kita perlu rancang apa tugas yang perlu kita
lakukan pada hari esok. Ini mengelakkan rasa risau tentang tugas yang perlu
dilakukan dan bersedia untuk melakukan tugas pada hari esok sebelum balik dari
pejabat.
Kita tidak boleh memaksa seorang anak harus belajar dengan suasanan dan
cara yang kita inginkan kerana masing masing anak mempunyai jenis atau gaya
belajar sendiri-sendiri. Kemampuan anak dalam menangkap materi dan pelajaran
bergantung dari gaya belajarnya.Banyak anak menurun prestasi belajarnya
disekolah kerana dirumah anak dipaksa belajar tidak sesuai dengan gayanya. Anak
akan mudah menguasai materi pelajaran dengan menggunakan cara belajar
mereka masing-masing.
Menurut DePorter dan Hernacki (2002), gaya belajar adalah kombinasi dari
menyerap, mengatur, dan memproses maklumat. Terdapat tiga jenis gaya belajar
berdasarkan modaliti yang digunakan individu dalam memproses maklumat
(perceptual modality).
1. Visual (Visual Learners)
Gaya Belajar Visual (Visual Learners) menitikberatkan pada
ketajaman penglihatan. Ertinya, bukti-bukti yang konkrit harus diperlihatkan
terlebih dahulu agar mereka paham Gaya belajar seperti ini bergantung kepada
penglihatan atau melihat dulu buktinya untuk kemudian boleh mempercayainya. Ada
beberapa ciri-ciri yang khas bagai orang-orang yang menyukai gaya belajar
visual ini. Pertama adalah keperluan melihat sesuatu (maklumat / pelajaran)
secara visual untuk mengetahuinya atau memahaminya, kedua-dua mempunyai
kepekaan yang kuat terhadap warna, ketiga mempunyai pemahaman yang cukup
terhadap masalah artistik, keempat mempunyai kesulitan dalam berdialog secara
langsung, kelima terlalu reaktif terhadap suara, keenam sukar mengikuti anjuran
secara lisan, ketujuh seringkali salah mentafsirkan kata atau ucapan.
Ciri-ciri gaya belajar visual ini iaitu
:
1.Cenderung melihat sikap, gerakan, dan bibir guru yang sedang mengajar
2.Bukan pendengar yang baik semasa berkomunikasi
3.Apabila mendapat petunjuk untuk melakukan sesuatu, biasanya akan
melihat teman-teman lain baru kemudian dia sendiri yang bertindak
4.Tak suka bercakap didepan kumpulan dan tak suka pula mendengar orang
lain. Kelihatan pasif dalam aktiviti perbincangan .
5.Kurang mampu mengingat maklumat yang diberikan secara lisan
6.Lebih suka peragaan daripada penjelasan lisan
2.
Auditori ( Auditory Learners )
Gaya belajar Auditori (Auditory Learners) bergantung pada
pendengaran untuk boleh memahami dan mengingatinya. Ciri-ciri model belajar
seperti ini benar-benar meletakkan pendengaran sebagai alat utama menyerap
maklumat atau pengetahuan. Artinya, kita harus mendengar, baru kemudian kita
boleh mengingat dan memahami maklumat itu. Watak pertama orang yang mempunyai
gaya belajar ini adalah semua maklumat hanya boleh diserap melalui pendengaran,
kedua-dua mempunyai kesulitan untuk menyerap maklumat dalam bentuk tulisan
secara langsung, ketiga mempunyai kesulitan menulis ataupun membaca.
Ciri-ciri gaya belajar Auditori iaitu :
1.Mampu mengingat dengan baik penjelasan guru di depan kelas, atau bahan
yang dibincangkan dalam kumpulan / kelas
2.Pendengar ulung: anak mudah menguasai materi iklan / lagu di televise
/ radio
3.Cenderung banyak omong
4.Tak suka membaca dan umumnya memang bukan pembaca yang baik kerana
kurang dapat mengingat dengan baik apa yang baru saja dibacanya
5.Kurang cakap dalm mengerjakan tugas mengarang / menulis
Senang berbincang dan berkomunikasi dengan orang lain
Kurang berminat memperhatikan hal-hal baru di lingkungan sekitarnya,
seperti hadirnya anak baru, adanya papan pengumuman di sudut kelas, dll
3. Kinestetik (
Kinesthetic Learners)
Gaya belajar Kinestetik (Kinesthetic Learners) memerlukan individu
yang bersangkutan menyentuh sesuatu yang memberikan maklumat tertentu agar ia
boleh mengingatnya. Tentu saja ada beberapa ciri-ciri model belajar seperti ini
yang tak semua orang boleh melakukannya. Watak pertama adalah meletakkan tangan
sebagai alat penerima maklumat utama agar dapat terus mengingatnya. Hanya
dengan memegangnya saja, seseorang yang memiliki gaya ini boleh menyerap
maklumat tanpa perlu membaca penjelasannya.
Ciri-ciri gaya belajar Kinestetik iaitu
:
1.Menyentuh segala sesuatu yang dijumapinya, termasuk masa belajar
2.Sukar berdiam diri atau duduk manis, selalu ingin bergerak
3.Mengerjakan segala sesuatu yang membolehkan tangannya aktif. Contoh:
apabila guru menerangkan pelajaran, dia mendengar sambil tangannya asyik
menggambar
4.Suka menggunakan objek sebenar sebagai alat bantu belajar
5.Sukar menguasai hal-hal abstrak seperti peta, symbol dan lambing
6.Menyukai amalan / percubaan
7.Menyukai permainan dan aktiviti fizikal
2.4 Strategi Meningkatkan Daya Ingatan
Umumnya daya ingatan atau kemahiran kognitif seseorang itu
akan berkurangan secara beransur-ansur selepas umur 27 tahun. Namun begitu,
beberapa usaha boleh dilakukan untuk melambatkan penurunan kognitif ini dan
seterusnya dapat meningkatkan semula daya ingatan, di samping dapat menghindari
penyakit Alzheimer dan nyanyuk yang lain.
working-memory
Pakar-pakar kognitif menggariskan beberapa kaedah bagi
meningkatkan daya ingatan, iaitu dengan:
1.Senaman
Senaman dan aktiviti fizikal (seperti berjalan, jogging,
naik tangga bukan naik lift) secara rutin.Ini dapat menyihatkan jantung, kurang risiko obes dan
diabetes kerana senaman ini dapat memperbaiki aliran darah ke otak dan
menyebabkan kurangnya pengecutan otak.
2. Tukar rutin harian
Membuat rutin harian atau melihat perkara yang sama setiap
hari menjadikan otak kita kurang berfungsi secara maksimum kerana tidak perlu
berfikir. Ini menjadikan otak kurang aktif dan akan mempercepatkan lagi
kemerosotan daya ingatan. Contohnya, tukar cat dinding atau wall paper, ikut
jalan berlainan untuk pergi ke tempat biasa atau tempat kerja supaya otak lebih
peka dan berfikir.
3. Tidur sekejap waktu siang
Kelebihan tidur sekejap waktu siang, sebaik-baiknya sebelum
waktu zohor, sudah menjadi sunnah Rasulullah SAW sejak lebih daripada >1430
tahun yang lalu. Kini, kelebihan tidur sekejap waktu siang juga telah diakui
oleh pakar kerana ia dapat mempercepatkan proses yang membantu otak menguat dan
menyimpan ingatan bagi tempoh yang lama.
4. Minda fotograf
Ingatan diproses dan disimpan di kawasan berlainan dalam
otak. Oleh itu, bagi membantu menguatkan ingatan, amalkan minda fotograf iaitu
dengan cara tangkap gambar di minda menggunakan deria yang ada, seperti deria
penglihatan (lihat dan ingat apa-apa yang anda lihat, perhatikan warna, tekstur,
rupa bentuk yang unik, dsb. yang boleh mengingatkan anda sesuatu yang pernah
dilihat.), deria bau (camkan bau-bau tertentu), deria rasa (camkan rasa
tertentu) dan lain-lain.
Menggunakan minda fotograf ini dapat membantu anda
mengingati sesuatu dalam tempoh yang lama.
5. Kurangkan makan
Kajian menunjukkan orang yang mengurangkan pengambilan
kalori dalam makanan sebanyak 30% dapat skor ujian memori lebih baik 20%
berbanding sebelumnya. Ini mungkin disebabkan oleh pengurangan tahap insulin
dihasilkan kerana ia kurang diperlukan untuk memproses makanan yang berkurangan
jumlahnya, dan juga pengurangan protein C-reaktif yang berkait dengan
keradangan. Kedua-dua faktor ini dapat memperbaiki daya ingatan.
Kajian juga mendapati orang yang makan dengan diet Mediterranean
iaitu makanan yang kaya dengan sayuran, kekacang, ikan dan minyak monotepu
(seperti minyak zaitun), daging dan produk tenusu kurang lemak mempunyai risiko
paling rendah menghadapi masalah kognitif dan penyakit Alzheimer.
6. Permainan latih otak
Permainan latih otak seperti soduko, silang kata, dan
lain-lain, dapat membantu menguatkan daya ingatan dan melambatkan nyanyuk.
7. Layari internet
Beri masa bagi melayari internet dalam tempoh tertentu bagi
melatih otak semasa mencari maklumat. Pakar neurologi yang bernama Gary Small
(Pengarah di UCLA Memory & Aging Center, USA yang juga pengarang buku
iBrain mengatakan bahawa melayari internet untuk mendapat sesuatu maklumat juga
dianggap sebagai kursus latihan otak, terutamanya bagi orang-orang yang berumur
antara 55 hingga 76 tahun. Ini dapat membantu mereka dalam membuat keputusan
kerana maklumat yang banyak dalam minda/otak.
8. Berhenti sekejap untuk minum teh atau kopi
Teh hijau dan teh hitam memberi kesan perlindungan ke atas
ingatan dengan cara mempengaruhi dan merangsang enzim di dalam otak supaya
berfungsi. Kafein yang banyak dalam kopi pula meningkatkan konsentrasi. Namun
begitu, jangan minum kafein secara berlebihan jika mahu mendapatkan manfaatnya,
terutamanya bagi melambatkan fenomena nyanyuk pada hari tua.
9. Atasi depresi (kemurungan)
Depresi yang tidak dirawat boleh mengganggu memori/daya
ingatan. Jika anda mengalami depresi, segera dapatkan nasihat dan rawatan
doktor.
10. Amalkan multi-tasking (kerja pelbagai)
Multi-tasking atau kebolehan melakukan pelbagai kerja/tugas
dalam satu masa boleh meningkatkan daya ingatan. Contohnya, dengar muzik atau
radio sambil belajar. Dengan cara ini, ingatan boleh dikembalikan atau
ditajamkan dengan mengingati sesuatu melodi tersebut. Jika tidak boleh membuat
beberapa kerja dalam satu masa, anda perlulah belajar dan praktiskan.
11. Kawal tahap gula dalam darah
Kajiaan menunjukkan fungsi otak menjadi perlahan apabila
tahap gula dalam darah naik. Ini kerana salur darah yang membekalkan darah ke
otak rosak. Jika anda pengidap diabetes Type-2, tahap gula dalam darah perlu
dikawal. Jika sekiranya anda bukan pesakit diabetes, berat badan yang normal
perlu dijaga dengan mengamalkan diet seimbang dan kurangkan pengambilan gula
dan karbohidrat bagi mengurangkan risiko mendapat diabetes.
12. Senaman mata
Gerakkan bola mata ke kiri dan ke kanan selama 30 saat
sebagai senaman mata. Ini dapat membantu mencantumkan dua hemisfera otak.
Apabila kedua-dua hemisfera otak dapat berkomunikasi dengan baik, maka
sesetengah ingatan dapat dikembalikan atau dikeluarkan.
13. Makan sayuran hijau
Kekurangan folate dan vitamin B12 akan meninggikan risiko
nyanyuk. Sayuran hijau pula merupakan sumber folate yang baik (contohnya, sayur
salad, bayam, asparagus, parsley, brokoli, cauliflower (bunga kobis), beets dan
sayur kacang) bagi mengurangkan nyanyuk. Selain itu, suplemen seperti vitamin
C, gingko biloba, vitamin E dan kismis juga digalakkan.
14. Tangani apnea tidur
Orang yang mengalami apnea semasa tidur (iaitu keadaan yang
melibatkan laluan udara tersumbat semasa tidur menyebabkan pernafasan terhenti
sebentar) akan menyebabkan keadaan tisu di otak yang menyimpan memori akan
merosot.
15. Belajar sesuatu yang baru
Dalam kehidupan seharian, banyak perkara atau aktiviti baru
yang boleh dipelajari, selain daripada aktiviti yang biasa dilakukan secara rutin.
Contohnya, permainan latihan minda yang baru, belajar bahasa baru, dan
aktiviti-aktivi lain. Ini akan meningkatkan daya ingatan.
16. Berhenti merokok
Perokok mempunyai risiko tinggi mendapat penyakit Alzheimer
lebih awal daripada bukan perokok.
17. Makan coklat hitam
Coklat hitam yang mengandungi sebatian epicatechin memberi
kesan peningkatan daya ingatan seseorang kerana ia membantu pembinaan salur
darah. Makanan lain yang mengandungi epicatechin ialah blueberries, anggur dan
teh.
18. Letak barang-barang pada tempatnya
Ingatan kita juga perlu kepada sesuatu kedudukan barang yang
biasa bagi membolehkannya berfungsi dengan baik. Contohnya, letakkan kunci,
cermin mata, payung, remote control atau sebagainya di tempat yang sama setiap
masa, jangan selalu diubah-ubah sana sini. Jika selalu ubah barang-barang yang
digunakan setiap hari, boleh memeningkan kepala untuk mencarinya, terutama
sekali kalau hendak cepat. Jika tenang dan fikirkan semula urutan kejadian
tanpa gopoh, otak mampu berfungsi mengingatinya.
Bagi memudahkan diri sendiri mengingati sesuatu perkara,
temu janji atau peristiwa, buatlah nota peringatan.
19. Jangan bersara awal
Jika anda gembira dan merasai kepuasan dengan kerja yang
dilakukan, janganlah bersara awal. Bekerja akan membantu mengekalkan daya
ingatan dan tidak cepat menjadi pelupa atau nyanyuk. Jika bersara anda akan
berhenti terus berfikir mengenai kerja kerana anda hanya lakukan kerja rutin
yang tidak perlu menggunakan fikiran yang tajam, dan ini akan mempercepatkan
lagi seseorang itu menjadi pelupa.
20. Majlis silaturrahim dengan rakan taulan
Mengadakan majlis perjumpaan, majlis ilmu dan
bersilaturrahim sesama rakan-rakan dapat meningkatkan daya ingatan, terutamanya
bagi warga emas dan mampu melambatkan risiko nyanyuk
2.5 Perancangan Jadual Belajar
Pelajar perlulah bijak menguruskan masa mereka agar dapat
diseimbangkan antara aktiviti mengulangkaji dengan aktiviti-aktiviti lain. Kegagalan mengurus dan mengatur masa dengan
berkesan antara faktor kegagalan dalam pelajaran. Sebagai pelajar anda mestilah:
- Pastikan waktu mengulangkaji anda lebih daripada 3 jam sehari. Malah semakin hampir dengan peperiksaan anda perlu belajar sehingga 5 - 7 jam sehari. Jangan pula salah faham, maksud 5 - 7 jam ini bukanlah belajar secara berterusan. Anda mungkin belajar 1 jam di waktu subuh, 2 jam diwaktu petang dan 3 jam diwaktu malam. Ini menjadikan masa belajar anda 6 jam sehari.
- Tahap konsentrasi atau tumpuan belajar adalah berbeza. Ada pelajar yang boleh tumpu selama 1 jam dan ada pula yang hanya bertahan selama 20 minit. Jangan paksa diri anda. Sekiranya anda rasakan tumpuan anda mula terganggu, ambillah rehat seketika. Iaitu lebih kurang 5 minit. Selepas itu sambung semula belajar. Sebelum anda sambung belajar, cuba imbas kembali apa yang telah anda ketahui sebelumnya.
- Dalam satu sessi belajar, pelbagaikan aktiviti belajar anda supaya tidak jemu. Selang selikan aktiviti membaca dengan membuat nota, menceritakan semula apa yang telah dipelajari, membuat peta minda atau peta konsep, menjawab soalan-soalan, melakar rajah dan sebagainya.
- Jangan letakkan matlamat membaca yang terlalu besar. Jumlah bahan yang mahu diulangkaji mestilah anda tahu yang anda mampu menghabiskannya dalam masa belajar yang telah ditetapkan. Misalnya, meletakkan matlamat untuk membaca 100 muka surat dalam masa 1 jam adalah tidak realistik. Sebaliknya, matlamat untuk menghabiskan dan memahami 20 mukasurat lebih munasabah dan boleh dicapai.
- Sediakan jadual belajar atau perancangan mingguan tetang bahan-bahan yang mahu diulangkaji. Dengan adanya jadual belajar ini maka anda tahu berapa banyak bahan yang perlu dihabiskan setiap minggu bagi membolehkan anda bersedia sebelum peperiksaan.
- Sediakan senarai tugas harian ("TO DO" lists) pada malam sebelumnya. Maknanya anda tahu apa yang mahu disiapkan esok hari. Tentukan tahap keutamaan dan kepentingan setiap butiran tugas yang telah disenaraikan. Seperti yang dikatakan oleh Stephen Covey "Put first things first".
- Rekodkan progress anda pada sehelai kertas. Setakat mana telah anda jayakan perancangan anda? Pangkah setiap tugas yang telah diselesaikan dengan jayanya dalam senarai “to do” anda.
- Ganjari diri anda setiap kali anda berjaya mencapai setiap perancangan yang telah anda senaraikan.
- Gunakan teknik membaca yang berkesan. Membaca 1 jam penuh tumpuan lebih baik dari membaca 3 jam dengan fikiran melayang.
- Fokus sekurang-kurangnya 50% daripada masa belajar anda terhadap proses “RECALL”. Iaitu proses memanggil semula maklumat.
- Gunakan Kad Kecil untuk memenuhi pecahan masa yang kecil-kecil diantara kelas, ketika menunggu, selepas rehat sebelum masuk kelas, dan lain-lain. Sekiranya anda hitung pecahan masa yang kecil-kecil ini anda akan dapati jumlahnya 1 - 2 jam dalam sehari. Oleh itu manfaatkan pecahan masa ini dengan mengimbas Kad Kecil.
- Tahukah anda sekiranya anda belajar konsisten 1 jam sehari, ini bermakna anda hanya belajar selama 15 hari sahaja dalam setahun? Kemana perginya lagi 350 hari masa anda?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan