Sabtu, 24 September 2016

BAB 3 KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT

Sumber yang boleh digunakan untuk mencari maklumat:a)Sumber manusiab)Media elektronikc)Mediacetakd)Media tiga dimensie)Sumber persekitaran

3.1.Sumber Manusia

a)Ahli politik
b)Pakar ( pihakyang mahir)
c)Penguatkuasa ( pihak yang menguatkuasakan undang-undang )
d)Orang awam
e)Orang yang terlibat

3.2.Pengurusan maklumat

Def: Proses mengenal pasti, klasifikasi, pemeliharaan, dan pemansuhan sesuatu maklumat.

a)Setiap maklumat perlu disahkan akankesahihhannya sebagai usaha menangkis sebarang faktasalah dan palsu dan dapat diterima memlalui teknik berikut:

i)Membentuk sikap positif untuk mengurus maklumat
ii)Melakukan tutorial atau bekerja dalam kumpulan
iii)Mencari mentor atau pembimbing
iv)Berkongsi pengetahuan
v)Menerap pengetahuan dalam menyelesaikan masalah

b)Pengurusan maklumat dapat dilaksanakan dengan efektikjika kita mahir dalam literasimaklumat.

c)Dari segi istilah bermaksud keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadikunci pembelajaran sepanjang hayat (Byerly et. Al. 1999)

d)Konsep literasi maklumat melibatkan beberapa kemahiran.

i)Perkembangan mencari maklumat
ii)Kelancaran maklumat
iii)Pendidikan pengguna
iv)Pengajaran bibliografi
v)Orientasi perpustakaan
vi)Konsep-konsep lain
vii)Kecekapan maklumat
viii)Latihan pengguna

 e)Lau (2006) menetapkan tiga komponen asas sebagai piawaian literasi maklumat.

i)Akses: kebolehan mengakses maklumat dengan cekap dan berkesan.
ii)Penilaian: pengguna menilai maklumat dengan cekap dan kritis
iii)Penggunaan: pengguna mampu mengaplikasikan maklumatdengan tepat dan kreatif

3.3Pencarian di perpustakaan

a)Pelajar perlu rajin bertanya kepada pustakawan sekiranya mereka menghadapi sebarang masalahsemasa menggunakan perpustakaan.

3.3.1Kad Katalog

a)Katalog digunakan untuk memudahkan pencarian buku.

b)Terdapat tigajenis dank ad katalog:

i)Buku katalogsenarai buku yang adad dalam perpustakaan
ii)Kad katalogberbentuk kad
iii)Mikroform katalogberbentuk imej mikro dan perlu guna mesin pembaca mikroformuntuk menyemak

c)Susunan kad katalog

i)Katalog kamussemua jenis kad disusunbersama mengikut abjad seperti dalam kamus
ii)Katalog terpisah (dua bahagian)kad pengarang disusun dengan kad judulkad perkara diasingkan ke bahagian lain
iii)Kad entri utama / kad entri tambahan

3.3.2Indeks dan bibliografi Nasional Malaysia ( Keluaran PNM )

a)Baca halaman kandungan atau indeks dahulu untuk mengetahui isi kandungan secarakeseluruhan dalam buku.

3.3.3Pengelasan Bibliografi

a)Merupakan senarai sumber yang dirujuk dalam menyediakan sesuatu tugasan.
b)Kaedah ini memudahkan pengguna mendapatkan maklumat yang diperlukan.

3.3.4.Indeks Surat Khabar

a)Indek ini disediakan untuk memudahkan pelajar atau pengguna mendapatkan maklumat yangdisiarkan.

3.3.5.Abstrak

a)Def: Ringkasan penuh sesebuah rencanapenyelidikan, ulasan atau analisis terperinci sesebuahbidangperkaraatau kajian.

b)Kegunaannya:

i)Menilai isi kandungan sesuatu dokumen dan potensi kesesuaiannya.
ii)Membuat nota dan catatan yang berkesan.

3.3.6.Rujukan, Bibliografi dan Indeks pada Buku (untuk maklumat tambahan)

a)Buku Rujukan AmMaklumat umum dan berguna untuk semua orangrujukan cepat tetapi tidak mendalamb)Buku Rujukan KhususMemberi maklumat semasa secara terperinci untuk pengguna tertentu sahaja

3.3.7.Biblografi

a)Merupakan satu senarai nama buku atau daftar penerbitan bercetak

b)Terbahagi kepada dua jenis:Bibliografi di bahagian akhiran buku Bibliografi jilid khas atau buku

c)Tujuan:Memudahkan pembaca cari buku rujukan yang lainmenggalakkan pembaca membuat rujukan tambahanMudah mencari maklumat tanpa mengetahui butiran lengkap sesuatu bahan

3.4.Pelayaran Internet

a) Matnor Daim (1997)menyatakan bahawa pembelajaran di abad ke-21 akan banyak bergantungkepada teknologi maklumat khususnya penggunaan komputer.

b) Penggunaan komputer dan internet dalam pendidikan menunjukkan banyak peningkatan darisegi pengetahuan, kecekapan dan kemahiran.

c) Kelebihan internet dalam media pengajaran dan pembelajaran

i) Boleh menampung pembelajaran dalam jarak jauhterutama tempat yang tidak dapatmenjalankan kelas seperti biasa.
ii) Pencarian data dan maklumat dalam skop yang lebih besar di seluruh dunia.
iii)Meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris kerana kebanyakan bahan adalah dalambahasa Inggeris

d)Kelamahan penggunaan internet dalam pengajaran dan pembelajaran

i)Pelajar terdedah dengan bahan porno yang lebih mudah diakses
ii)Sumber maklumat tidak meyakinkan kerana tiada autoriti dalam
 database
iii)Pembelajaran kurang berlaku dalam bentuk bersemuka

3.5.Sumber Primer dan Sekunder

a)Primer:
Bahan yang belum diolah atau dicetak, dalam keadaan yang asal
b)Sekunder:

 Bahan, dokumen yang dikaji melalui pembacaan bahan menulis maklumat yang telahdicatat di tempat lain. Juga bahan yang telah diolah, dicetak dan disebarkan kepada umum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan